Ofte stilte spørsmål om kort
Jeg har mistet kortet mitt. Hva gjør jeg?
Ring til Sperretjenesten for å sperre kortet. Sperretjenesten er åpen 24 timer i døgnet, hele året.
- Telefonnummer i Norge: 21 49 23 90
- Telefonnummer fra utlandet: +47 21 49 23 90
Du kan også sperre kortet ditt i nettbanken og i mobilbanken. Klikk på Meny. Under Kort finner du Sperre kort. Da får du tre alternativer:
- Sperre kortet permanent. Kortet er stjålet.
- Sperre kortet permanent. Jeg har mistet kortet.
- Jeg finner ikke kortet.
Dersom du tror du vil finne kortet ditt igjen, anbefaler vi deg å benytte det siste alternativet. Da får du muligheten til å åpne kortet igjen selv i nettbanken/mobilbanken.
Jeg har funnet igjen kortet mitt. Hvordan åpner jeg det?
Du må møte i banken for å åpne kortet igjen. Hvis du har problemer med dette, ta kontakt med kundesenteret i åpningstiden på telefon 52 70 50 00. Husk +47 hvis du ringer fra utlandet.
Hva er regionsperre?
For å redusere risikoen for kortsvindel, kan du sperre kortene dine for bruk i minibanker og kortterminaler i de deler av verden du ikke oppholder deg.
Regionsperre setter du selv i nettbanken og mobilbanken. Tjenesten er gratis. Les mer om regionsperre her.
Hvordan legger jeg inn regionsperre på mine kort?
- Logg inn i nettbank eller mobilbank
- Klikk/trykk på Meny.
- Under overskriften Kort finner du Regionsperre
- Kryss av for om en region skal være «Gyldig / Ikke gyldig».
Sperringen eller opphevingen trer i kraft umiddelbart etter at du har registrert endringen.
Se en kort animasjon av hvordan du endrer regionsperren i nettbanken.
Jeg har glemt å fjerne regionsperre før utenlandsreise. Hva gjør jeg?
Dette ordner du enkelt i nettbank eller mobilbank.
Klikk på Meny i nettbanken / trykk på hamburgerikonet for meny i mobilbanken. Under overskriften Kort finner du Regionsperre.
Kryss av på «gyldig» for den regionen du befinner deg i.
Har du ikke tilgang til din nettbank/mobilbank, kan du ta kontakt med banken i åpningstiden.
Telefon 52 70 50 00. Husk +47 hvis du ringer fra utlandet.
Jeg har glemt PIN-koden til kortet mitt. Hva gjør jeg?
Du kan enkelt hente PIN-koden din i nettbank eller mobilbank:
- Logg på nettbank eller mobilbank
- Klikk på Meny
- Under overskriften Kort finner du Hente PIN kode
- Følg instruksjonene
Har du ikke nettbank må du kontakte banken i åpningstiden, på telefon 52 70 50 00. Da kan vi bestille utsendelse av PIN-kode og sende til din folkeregistrerte postadresse.
Se en kort film om hvordan du henter du PIN-kode i nettbanken din.
Hva er «Verified by Visa» og 3-D Secure?
Verified by Visa, eller 3-D Secure, er et sikkerhetsverktøy som krever at du autentiserer deg ved handel på internett.
3-D Secure gir deg muligheten til å velge hvordan du vil autentisere deg. Du kan velge mellom nettbankpassord/ BankID-passord og kodebrikke, BankID på mobil eller BankID App.
3-D Secure minimerer risikoen ved netthandel, siden ingen andre enn du kan bruke kortet i en sikker nettbutikk.