Grønnvaskingsplakaten
Grønnvaskingsplakaten er en rettesnor for små og store virksomheter som vil unngå grønnvasking og bidra positivt til at det grønne skiftet skjer raskere.
Vi stiller oss bak innholdet i Grønnvaskingsplakaten og lover å gjøre vårt ytterste for å følge prinsippene i den i vår markedsføring og kommunikasjon. Plakaten inneholder følgende oppfordringer og forpliktelser:
- Vær ærlig og etterrettelig.
- Pass på at bærekraftsarbeidet ikke bare skjer i kommunikasjons- og markedsavdelingen.
- Vær varsom med å snakke om viktigheten av bærekraft, natur, klima, menneskeverd og etisk handel, dersom man selv ikke har tatt reelle grep.
- Unngå å tåkelegge eller underkommunisere egne utslipp og negative avtrykk på klima, natur og mennesker.
- Vær varsom med å bruke en stor del av markedsbudsjettet på små tiltak som ikke gjør noe med det vesentlige fotavtrykket.
- Unngå å kjøpe god samvittighet gjennom klimakvoter eller ved å la andre plukke plast.
- Bruk de etablerte merkeordningene, eller jobb for å etablere gode merkeordninger på tvers av din bransje dersom det mangler.
- Vær forsiktig med uttrykk som “bedre for klima”, “bedre for naturen”, “bedre for miljøet” osv.
- Vær varsom med å markedsføre virksomheten kun på bærekraftsmål den er god på.
- Vær forsiktig med å bruke donasjoner og sponsorater som bevis på at du jobber med bærekraft.