Gå til sideinnhold
Hjem / Spørsmål og svar / Avtalegiro

Avtalegiro

Hva er AvtaleGiro

Med AvtaleGiro inngår du en avtale med bedriften at regningene skal trekkes automatisk fra konto på forfallsdato. Du kan selv velge om du vil ha varsel i posten eller ikke.

For mer infomasjon om AvtaleGiro og e-Faktura, trykk her.

Hvordan får jeg AvtaleGiro

Du må først sjekke at bedriften du skal ha en avtale med, tilbyr AvtaleGiro-avtale. Deretter logger du deg inn i nettbanken din for å opprette AvtaleGiro til kontonummer og KID-nummer du har mottatt på faktura fra bedriften du ønsker AvtaleGiro hos.

Hvorfor virker ikke AvtaleGiro

Selv om det varierer fra bedrift til bedrift pleier vi å si at det alltid tar minst en måned før AvtaleGiro trer i kraft. Du må derfor betale regningene så lenge du får de i posten. Men spør oss gjerne om å sjekke status på avtalen om du synes det tar for lang tid.

Kan man unngå fakturagebyr

Hos de fleste bedrifter kan man unngå fakturagebyr på AvtaleGiro ved å velge at man ikke skal få tilsendt varsel om trekk på forkant av trekket. Husk at du vil uansett kunne sjekke at regningene er betalt i nettbanken eller på den månedlige kontoutskriften din. Det finnes allikevel bedrifter hvor du ikke kan velge at du ikke ønsker varsel. I disse tilfellene er det kun ved bruk av eFaktura at du kan slippe fakturagebyret.

Hvordan stopper jeg et AvtaleGiro-trekk?

Det er mulig å stoppe en regning uten å slette den. Du stopper kun den enkelte regningen, mens selve avtalen vil gå videre som normalt. For å stoppe et trekk i Nettbanken velger du Meny. Velg så Forfallsoversikt og trykk X på regningen du ønsker å stoppe. Betalingen vil da være stoppet frem til du ønsker å slette den eller sette den i gang igjen. Ønsker du å slette avtalen med en gang kan du trykke på søppelkurven.

Hvordan sletter man en AvtaleGiro

Logg deg inn i nettbanken og velg Meny. Velg så Betalingsavtaler, Oversikt faste avtaler. Her finner du oversikten over alle faste overføringer/avtaler, AvtaleGiroer og e-fakturaer. Til høyre for hver avtale vil du se en søppelkurv som du skal trykke på for å slette avtalen for godt.

Når får mottaker pengene jeg har overført?

Har du overført til en annen kunde i Haugesund Sparebank vil mottaker få pengene med det samme. Er mottaker kunde i en annen bank vil  han vanligvis få pengene senere samme kveld eller senest i løpet av de neste to virkedagene.

Gi oss tilbakemelding