Hopp til innholdet

Ofte stilte spørsmål om BankID

Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt BankID.

Spørsmål og svar om BankID

BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker indentifisering og signering på nett. Ved personlig oppmøte bruker du pass eller norsk nasjonalt ID kort for å legitimere deg.

På nett bruker du elektronisk legitimasjon. BankID gir deg denne trygge, sikker og enkle elektroniske ID som kan brukes til innlogging i nettbanken.

BankID er også langt mer enn bare en innloggingsmekanisme i nettbank.

Les mer om BankID.

BankID utstedes kun til dere med norsk personnummer.

Du må være over 13 år og ha nettbankavtale.

Er du under 18 år må du ha godkjenning av foreldrene dine for å få BankID.

BankID er personlig og kan ikke utstedes på deg dersom det er verger som handler på vegne av deg.

BankID bestiller du selv på hjemmesiden vår:

  1. Trykk på "Meny" > "Dagligbank" > "BankID"'
  2. Deretter velger du "Aktiver BankID med kodebrikke"
  3. Passord for BankID får du på e-post.
  4. Logg inn i nettbank med valget «BankID» og endre til selvvalgt passord.

Din BankID vil være aktivert og klar til bruk etter kort tid.

Når du logger inn med BankID på et nettsted, vil skjermdialogen du møter fungere likt uavhengig av hvilket nettsted du er på.

Innlogging med BankID består av tre trinn:

  1. Du taster inn fødsels- og personnummeret ditt.
  2. Du taster inn engangskode fra kodebrikken din.
  3. Du taster inn det personlige BankID-passordet ditt.

Når du bruker BankID kan du endre passordet ditt i det første påloggingsbildet, der hvor du legger inn fødselsnummer.

I høyre hjørne klikker du meny og du kan enkelt endre passordet ditt.

Hvis du har glemt BankID-passordet ditt, kan du klikke på «Glemt passord» lenke ved innlogging og bestille nytt. Velg om du ønsker å bestille nytt passord med BankID på mobil eller kontrollspørsmål.

Hvis du har problemer med å bestille nytt passord kan du kontakte bankens kundeservice på telefon 52 70 50 00 eller fra utlandet på +47 52 70 50 00.

Har du mistanke om at passord eller kodebrikke er på avveie, skal din BankID sperres.

Her finner du kontaktinfo for sperring av BankID.

Det koster ingenting å bruke BankID.

Som kunde i Haugesund Sparebank betaler du heller ingenting for selv kodebrikken.

Du kan få en BankID fra alle banker du har et kundeforhold til.

En og samme BankID kan brukes på tvers av bankene og andre brukersteder.

Men, i utgangspunktet trenger du kun én BankID.

Hvis du har sperret BankID’en selv i nettbanken mottar du en SMS med en sperrekode, som du må oppgi ved henvendelse på telefon 52 70 50 00 (fra utlandet +47 52 70 50 00) i bankens åpningstider.

Du kan også møte i banken.

Har du sperret BankID via sperretjenesten vår må du møte opp på et av bankens kontorer for å oppheve sperringen. Du må vise en gyldig legitimasjon, så husk å ta den med.

disse nettsidene til BankID, kan du teste om BankID-en din fungerer som den skal.

Vil du vite mer om hva BankID er (TSPS) og hvilke avtalevilkår som gjelder (PDS), så finner du utfyllende informasjon her på BankID sine sider :

Sidene er på engelsk.

Andre relevante tema kundene våre lurer på