Hopp til innholdet

Ofte stilte spørsmål om eFaktura

Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt eFaktura.

Spørsmål og svar om eFaktura

Har du satt opp en eFaktura avtale vil du få den aktuelle regningen ferdig utfylt i nettbanken din. Alt du trenger å gjøre er å logge inn og godkjenne. Denne typen avtale passer for deg som liker å ha full oversikt over regningene og som ønsker å slippe fakturagebyret som ofte følger med vanlige giroer.

NB! Sletter du et eFaktura-krav eller en eFaktura-avtale i en av bankene, vil dette også slettes fra alle andre nettbanker.

  1. Åpne mobil- eller nettbanken.
  2. Gå til "Meny" > "Betaling" >"eFaktura"
  3. Velg eFaktura og trykk "På".
  4. Gå til "Betalingskonto" for å velge hvilken konto eFaktura fast skal trekkes fra, for eksempel en regningskonto
  5. Gå til "eFaktura arkiv" for å registrer en e-postadresse om du ønsker å motta varsel på e-post i tillegg.

Alle som tilbyr eFaktura kan nå sende deg så du mottar det i mobil- og nettbanken. Du får et varsel i mobil- eller nettbank - eller Vipps, kan gå inn og sjekke, eventuelt endre, godkjenne beløpet - så vi vil fakturaen automatisk betales på forfallsdato. Veldig enkelt og trygt, og én mindre ting å huske på.

I god tid før forfall får du regningen tilsendt i nettbanken din. Kontonummer, beløp, KID og forfallsdato vil være ferdig utfylt, og du kan også åpne selve fakturaen for å kontrollere at alt stemmer.

Hvis fakturaen er korrekt, godkjenner du enkelt og greit betalingen, og den blir lagt til forfall.

Når du oppretter avtale om en eFaktura, får du spørsmål om du vil ha melding på e-post når nye fakturaer blir sendt til nettbanken din. Svar ja på dette, og legg inn e-postadressen din.

Du vil også finne eFakturaen godt synlig under «Viktige meldinger» i nettbanken.

Ja. Du kan endre beløp og forfallsdato, og du velger selv hvilken konto du ønsker å betale regningen din ifra.

Nei. Dersom du kun har eFaktura-avtale med en betalingsmottaker, må du selv godkjenne betalingen i nettbanken din.

eFaktura kan også kombineres med AvtaleGiro. Du får da fakturagrunnlaget elektronisk i nettbanken din, mens selve betalingen blir utført automatisk på forfallsdato som en AvtaleGiro.

Her kan du lese mer om AvtaleGiro og eFaktura.

En eFaktura-avtale blir knyttet opp mot deg som person, og ikke banken din.

Dersom du er kunde i flere banker, vil du motta dine eFakturaer i alle nettbankene. Du kan derfor velge hvilken konto / nettbank du vil betale fakturaen fra. Når du har godkjent eFakturaen i en av nettbankene dine, vil den ikke lenger være tilgjengelig i de andre nettbankene dine.

En eFaktura-referanse er et nummer som identifiserer deg i eFaktura-systemet.

Du vil finne eFaktura-referansen på forrige papirfaktura du fikk fra betalingsmottakeren.

Historikk om betalte eFakturaer vil kun være tilgjengelige i den nettbanken du brukte for å betale eFakturaen.

eFaktura i kombinasjon med AvtaleGiro, vil alltid være tilknyttet den banken der AvtaleGiro-avtalen er opprettet.