Hopp til innholdet

Ofte stilte spørsmål om kort

Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt kort.

Spørsmål og svar om kort

Ring til Sperretjenesten for å sperre kortet. Sperretjenesten er åpen 24 timer i døgnet, hele året.

Du kan også enkelt sperre kortet ditt selv, fra mobilbanken eller nettbanken.

  1. Klikk på Meny.
  2. Velg Kort og det aktuelle kortet du ønsker å sperre.
  3. Finn Sperr/erstatt kort.

Da får du to alternativer:

  • Sperr kortet midlertidig.
  • Sperr kortet permanent.

Hvis du tror du vil finne kortet ditt igjen, anbefaler vi deg å velge «Sperr kortet midlertidig». Da får du muligheten til å åpne kortet igjen selv i nettbanken/mobilbanken – enklere for deg.

Hvis du velger å sperre kortet permanent. Må du oppgi årsak for sperringen:

  • Jeg har mistet kortet
  • Kortet er stjålet eller misbrukt av andre
  • Kortet er skadet/ødelagt

Sperrer du kortet permanent blir det erstattet av et nytt kort, som du vil få tilsendt

Du må møte i banken for å åpne kortet igjen.

Hvis du har problemer med dette, ta kontakt med kundesenteret i åpningstiden på telefon 52 70 50 00.

Husk +47 hvis du ringer fra utlandet.

For å redusere risikoen for kortsvindel, kan du sperre kortene dine for bruk i minibanker og kortterminaler i de deler av verden du ikke oppholder deg.

Regionsperre setter du selv i nettbanken og mobilbanken. Tjenesten er gratis.

Les mer om regionsperre her.

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Klikk/trykk på Meny.
  3. Under overskriften Kort finner du Mine Bankkort.
  4. Trykk på kortet du ønsker å endre regionsperre på.
  5. Velg "Brukstillatelse".
  6. Velg hvilken region av verden kortet skal være aktivt i.

Sperring eller oppheving trer i kraft umiddelbart etter at du har registrert endringen.

Trenger du hjelp, kan du også ringe oss i åpningstiden vår på telefon: +47 52 70 50 00

Regionsperrer gjelder ikke for netthandel.

Skjer dette innenfor bankens åpningstid, kan du ringe kundesenteret og få hjelp til dette. 

Telefon 52 70 50 00 ( Husk +47 hvis du ringer fra utlandet).

Ønsker du å gjøre dette selv, kan du gjøre følgende:

  1. Logg inn i nettbank eller mobilbank
  2. Klikk/trykk på Meny.
  3. Under overskriften Kort finner du Mine Bankkort.
  4. Trykk på kortet du ønsker å endre regionsperre på.
  5. Velg "Brukstillatelse".
  6. Velg hvilken region av verden kortet skal være aktivt i.

Du kan dessverre ikke se PIN-koden på kortet ditt i nettbank i dag. Ring oss direkte på telefon 52 70 50 00 for å motta PIN-brev i posten. Vi jobber med å få dette på plass så snart som mulig.

Verified by Visa, eller 3-D Secure, er et sikkerhetsverktøy som krever at du autentiserer deg ved handel på internett.

3-D Secure gir deg muligheten til å velge hvordan du vil autentisere deg. Du kan velge mellom nettbankpassord/ BankID-passord og kodebrikke, BankID på mobil eller BankID App.

3-D Secure minimerer risikoen ved netthandel, siden ingen andre enn du kan bruke kortet i en sikker nettbutikk.