Ofte stilte spørsmål om AvtaleGiro
Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt AvtaleGiro.
Spørsmål og svar om AvtaleGiro
Med AvtaleGiro inngår du en avtale med en bedrift at regningene skal trekkes automatisk fra konto på forfallsdato. Du kan selv velge om du vil ha varsel i posten eller ikke.
Besøk gjerne denne siden for mer informasjon om AvtaleGiro og eFaktura.
Du vil automatisk bli spurt om du ønsker AvtaleGiro når du betaler en regning i mobil- eller nettbankhvis mottaker tilbyr dette. Du kan da opprette avtalen der og da.
Har du tidligere takket nei til et tilbud om AvtaleGiro vil du fortsatt finne tilbudet ved å gå inn på "Betalinger", "AvtaleGiro" øverst på siden. Her vil du finne forslag til avtaler du kan opprette, basert på faktura du har mottat tidligere.
Finner du ikke tilbudet her, kan du inngå avtalen via AvtaleGiro's egne nettsider. Velg "Inngå avtale" litt ned på siden.
Du får varsel om betalinger til forfall enten via betalingsoversikt (ved månedsskifte) eller direkte fra betalingsmottaker.
I mobilbanken setter du opp AvtaleGiro på denne måten:
Gå til Meny > Betalinger > AvtaleGiro
Selv om det varierer fra bedrift til bedrift pleier vi å si at det alltid tar minst en måned før AvtaleGiro trer i kraft.
Du må derfor betale regningene så lenge du får de i posten.
Men spør oss gjerne om å sjekke status på avtalen om du synes det tar for lang tid.
Hos de fleste bedrifter kan du unngå fakturagebyr på AvtaleGiro ved å velge at du ikke skal få tilsendt varsel om trekk på forkant av trekket.
Husk at du vil uansett kunne sjekke at regningene er betalt i nettbanken eller på den månedlige kontoutskriften din.
Det finnes allikevel bedrifter hvor du ikke kan velge at du ikke ønsker varsel. I disse tilfellene er det kun ved bruk av eFaktura at du kan slippe fakturagebyret.
Det er mulig å stoppe en regning uten å slette den.
Du stopper kun den enkelte regningen, mens selve avtalen vil gå videre som normalt.
For å stoppe et trekk i Nettbanken velger du Meny. Velg så Forfallsoversikt og trykk X på regningen du ønsker å stoppe.
Betalingen vil da være stoppet frem til du ønsker å slette den eller sette den i gang igjen.
Ønsker du å slette avtalen med en gang kan du trykke på søppelkurven.
Logg deg inn i nettbanken og velg Meny. Velg så Betalingsavtaler, Oversikt faste avtaler.
Her finner du oversikten over alle faste overføringer/avtaler, AvtaleGiroer og e-fakturaer.
Til høyre for hver avtale vil du se en søppelkurv som du skal trykke på for å slette avtalen for godt.
Har du overført til en annen kunde i Haugesund Sparebank vil mottaker få pengene med det samme.
Er mottaker kunde i en annen bank vil han vanligvis få pengene senere samme kveld eller senest i løpet av de neste to virkedagene.