Ofte stilte spørsmål om nettbank
Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt nettbank.
Spørsmål og svar om nettbank
En nettbank er enkelt forklart en "bank på nett" du logger deg inn på ved hjelp av internett, slik at du kan få tilgang til banktjenestene dine.
For å få nettbank må du kontakte oss. Du må fremvise gyldig pass for å inngå avtale.
Du vil få tilsendt en digital sikkerhetsbrikke og et personlig passord som gir deg tilgang til nettbanken.
- Edge ( Windows 10)
- Chrome – siste versjon
- Safari – siste versjon
- Firefox – siste versjon
- Opera – siste versjon
Her er noen av tjenestene du får tilgang til (og mye mer!)
- Sjekke saldo
- Betale regninger
- Overføring
- Hente PIN-kode
- Regionsperre
- Se på kontoutskrifter
- Opprette e-faktura og avtalegiro
- Betale utenlandsbetalinger
- Motta SMS varslinger ved betalinger
- Bestill/sperre Bankid og BankAxess
- Søke om boliglån
- Søke om opplåning
- Endre forfallsdato
- Ekstra nedbetaling
- Se nedbetalingsplan
- Opprette kontoer
- …og mye mer
Du kan bruke de ulike påloggingsmetodene om hverandre hvis du har bestilt BankID (kodebrikke) eller BankID app.
Når du har mottatt kodebrikken kan du logge på nettbanken. Ved første pålogging trenger du engangspassordet du fikk tilsendt på SMS eller e-post da du opprettet nettbankavtalen.
Når du taster dette passordet, åpnes et nytt vindu hvor du blir bedt om å lage et personlig passord for videre innlogging i nettbanken.
For å logge på med BankID trenger du:
- Fødselsnummer (11 siffer)
- Kode fra kodebrikke eller BankID App
- BankID passord
Du må ha bestilt BankID i nettbank på forhånd, eller ha BankID fra annen bank.
Er det første gang du forsøker å logge på med BankID, må du bruke passordet du mottok på e-post da du bestilte BankID.
Sperre kortet permanent. Kortet er stjålet.
Jeg finner ikke kortet.
Dersom du tror du vil finne kortet ditt igjen, anbefaler vi deg å benytte det siste alternativet. Da får du muligheten til å åpne det igjen ved å ta kontakt med bankens kundesenter. Sperrer du kortet permanent blir det erstattet av et nytt kort, som du vil få tilsendt
Er du usikker på hvor kortet ditt er? Du kan sperre det midlertidig mens du leter. Du kan når som helst gjenåpne kortet hvis det er sperret midlertidig.
Hvis du finner ut at kortet definitivt er borte, er det viktig å sperre det helt og bestille et nytt kort. Husk at du da ganske raskt vil finne kortopplysninger til det nye kortet, det legges digitalt i mobilbanken lenge før plastkortet kommer frem i posten.
Å finne og bruke ditt digitale kort er både enkelt og praktisk! Logg inn i nettbanken, og klikk på menyvalget "Kort". Har du flere kort, velg det kortet du ønsker en digital versjon av.
Kortdetaljer som kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode vises for en kort og begrenset periode.
Bestiller du nytt bankkort, eller legger inn søknad på nytt kredittkort innen kl. 19:00 kvelden før, vil du både kunne se og ta i bruk dine nye kortopplysninger i løpet av neste dag.
Du trenger altså ikke vente på at plastkortet ditt skal produseres og sendes i posten før du kan bruke kortet ditt i apper og handle på nett.
Det er enkelt og sikkert å sende penger til utlandet fra både mobil- og nettbanken. Trykk på "Meny" > "Betaling" > "Betal til utlandet".
Velg hvilket land du skal sende penger til, fyll inn mottakerens bankdetaljer, inkludert IBAN og SWIFT/BIC-koder, samt beløp og valuta du ønsker å sende.
Avslutt ved å sjekke at alle opplysninger stemmer, og bekreft betalingen med din BankID.
Vær oppmerksom på at det kan være begrensninger for hvor mye du kan sende, og at gebyrer kan tilkomme avhengig av transaksjonsbeløpet og mottakerlandet.
Hvis du ikke har aktivert utenlandsbetaling, må dette først gjøres ved å kontakte kundesenteret.
Ikke alle kontoer du disponerer er automatisk knyttet opp mot nettbanken din.
Kontoeier må ta kontakt med kundesenteret vårt, slik at vi kan knytte denne opp.