Hopp til innholdet

Ofte stilte spørsmål om mobilbank

Her finner du svar på det mange av kundene våre lurer på rundt mobilbank.

Spørsmål og svar om mobilbank

En mobilbank er enkelt forklart en app du kan laste ned på mobilen din slik at du kan få tilgang til banktjenestene dine på farten.

Søk etter Eika Mobilbank i App Store eller Google Play, last ned og logg inn med BankID.

Slik setter du i gang med enkel og sikker tilgang til dine banktjenester rett fra mobilen!

Etter den første innloggingen, anbefaler vi at du aktiverer ansiktsgjenkjenning for raskere og enklere tilgang i fremtiden. Gå til 'Innstillinger' i appen, velg 'Innlogging og sikkerhet', og der kan du enkelt slå på ansiktsgjenkjenning. Dette sparer deg for tid ved fremtidige innlogginger og holder sikkerhetsnivået høyt.

Følg denne lenken for Eika Mobilbank i App Store. 

Følg denne lenken for Eika Mobilbank i Google Play.

Nei, etter at du har aktivert mobilbanken logger du inn med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller den 4-sifrede koden du laget selv.

Ja. Du kan aktivere ansiktsgjenkjenning for raskere og enklere tilgang når som helst.

Gå til 'Innstillinger' i appen, velg 'Innlogging og sikkerhet', og der kan du enkelt slå på ansiktsgjenkjenning.

Dette sparer deg for tid ved fremtidige innlogginger og holder sikkerhetsnivået høyt.

Straksbetaling tillater umiddelbare overføringer mellom ulike banker, uten ekstra gebyrer, og kan kun utføres i mobilbanken for å sikre høyeste grad av sikkerhet.

Når du bruker ansiktsgjenkjenning, tar telefonen et bilde av deg for å bekrefte din identitet før transaksjonen, noe som beskytter mot uautorisert tilgang og gir rask, sikker pengeoverføring.

Nei, du kan bekrefte en betaling i mobilbanken med ansiktsgjenkjenning.

For å sperre kortet ditt, enten midlertidig eller permanent, naviger til menyvalget "Kort" i mobilbanken. Velg deretter "Sperr/erstatt kort".

Er du usikker på hvor kortet ditt er? Du kan sperre det midlertidig mens du leter. Du kan når som helst gjenåpne kortet hvis det er sperret midlertidig.

Hvis du finner ut at kortet definitivt er borte, er det viktig å sperre det helt og bestille et nytt kort. Husk at du da ganske raskt vil finne kortopplysninger til det nye kortet, det legges digitalt i mobilbanken lenge før plastkortet kommer frem i posten.

Å finne og bruke ditt digitale kort er både enkelt og praktisk! Logg inn i mobilbanken, og klikk på menyvalget "Kort". Har du flere kort, velg det kortet du ønsker en digital versjon av.

Kortdetaljer som kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode vises for en kort og begrenset periode.

Bestiller du nytt bankkort, eller legger inn søknad på nytt kredittkort innen kl. 19:00 kvelden før, vil du både kunne se og ta i bruk dine nye kortopplysninger i løpet av neste dag.

Du trenger altså ikke vente på at plastkortet ditt skal produseres og sendes i posten før du kan bruke kortet ditt i apper og handle på nett.

Det er enkelt og sikkert å sende penger til utlandet fra både mobil- og nettbanken. Logg inn, finn menyvalg "Betaling" og velg "Utenlandsbetaling".

Velg hvilket land du skal sende penger til, fyll inn mottakerens bankdetaljer, inkludert IBAN og SWIFT/BIC-koder, samt beløp og valuta du ønsker å sende.

Avslutt ved å sjekke at alle opplysninger stemmer, og bekreft betalingen med din BankID.

Vær oppmerksom på at det kan være begrensninger for hvor mye du kan sende, og at gebyrer kan tilkomme avhengig av transaksjonsbeløpet og mottakerlandet.

Andre relevante tema kundene våre lurer på